Capucin Crypt - Reisverslag uit Rome, Italië van Jacqueline Vegte - WaarBenJij.nu Capucin Crypt - Reisverslag uit Rome, Italië van Jacqueline Vegte - WaarBenJij.nu

Capucin Crypt

Door: Jacqueline van der Vegte

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

11 November 2014 | Italië, Rome

11 November 2014, Rome.

Afgelopen weekend eindelijk heb ik de Capucin bezocht, een plek die al een hele poos op mijn verlanglijstje stond, en dat een bezoekje zeker de moeite waard was! Het is namelijk zomaar een kerk, wat natuurlijk alstijd het geval in Rome is. Maar deze kerk, als ik het zo mag noemen, was echt bijzonder!

Helaas moet ik er wel bij vermelden, voor potenti"ele bezoekers dat de toegang niet langer van donaties afhangt maar dat er een entreeprijs betaald dient te worden voor het bezoeken van het museum en de crypte! Een kleine domper, maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken! Het museum had een interessante collectie van allerlei verschillende voorwerpen. Zo is deze orde ontstaan rond 1575, om terug te keren naar de eenvoud en meer aandacht te bersteden aan de armen en een sobere levensstijl. Grappig is ook om te weten, dat bijvoorbeeld de cappuccino, vernoemd is naar hen, omwille van hun bruine mantels.

Zo zijn er aardig wat aardigheden in het museum te bewonderen, je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er eigenlijk wel. Van een biechtenteller tot geselmateriaal. Ook kom je meer te weten over verschillende ordeleden, en zie je dus het ware gezicht achter deze organisatie. Iets wat helemaal tot je verbeelding gaat spelen, zodra je ook maar een voet in de krypte zet. Een smalle gang met ongeveer 4 a 5 ruimtes waar de skeleen van ruim 4000 monikken liggen. Hun lichamelijke resten zijn gebruikt om de plafonds te versieren en met deze resten vberschillende patronen te creeeren. Iets wat je niet in je allerdaagse leven zo 123 tegenkomt, en misschien ook nooit meer van je tegen tegen wilt komen? Bij de opening staat een bordje met de tekst erop: Wat jij bent, dat zijn wij ooit geweest. En wat wij zijn, dat zul jij ooit zijn. Een echt momento mori moment. Het idee dat wij niet allemaal het eeuwige leven hebben, iets wat op zn moment behoorlijk confronterend en angstaanjagend kan zijn! Zeker als je so van deze skeletten in hu volle glorie mag aanschouwen en andere nog in hun monnikspijen gehuld zijn en nog echt op mensen lijken, doordat zij zo goed bewaard zijn gebleven!

De reden waarom iemand ooit op het idee is gekomen om menselijke resten als wanddecoratie te gebruiken, is niet geheel duidelijk. Wel zijn er verschillende theorien. Sommige wijden het aan de franse revolutie, om om zo het een en ander te verbergen. Wat het ook is, het blijft een creepy place, een plek waar ik s' nachts niet graag zou willen ronddwalen, en al helemaal niet dood ingevonden zou willen worden.

Nou op naar het volgende! Ik heb mij voorgenomen dat ik graag Santa Maria Maggiore zou willen bezoeken, een basiliek die vlak bij mijn huis gestationeerd is! Ik hoef alleen maar mijn straat uit te lopen en ik ben er! Hetzou een interessante plek moeten zijn, van wat ik weet. Volgensde legende, kreeg een echtpaar een droom, waarin Maria hen opdroeg een kerk te bouwen op een van de 7 heuvels in Rome. Zij zou deze aanwijzen door het te laten sneeuwen op deze heuvel, terwijl het midden zomer was. Na deze oproep ging het echtpaar naar de Paus, die precies hetzelfde gedroomd had. En daarmee werd de kerk gebouwd ongeveer 400 jaar na christus. Ook beweert men dat hier de kribbe ligt waarin jezus zou hebben gelegen toen hij werd geboren in betlehem. Een ander leuk weetje, prinses Irene is in deze kerk getrouwd. Kortom genoeg redenen om eens een kijkje te gaan nemen, en natuurlijk zal ik daarvan verslag uitbrengen, samen met mijn bezoek aan Ostia Antica, maar dat verhaal bewaar ik voor de volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2015

Via appia antica

24 Februari 2015

udienza generale di sua santità Francesco

03 Februari 2015

Historical Museum of Liberation

03 Februari 2015

Paleis van Caserta

02 Februari 2015

Pompeï
Jacqueline

Au pair in Rome

Actief sinds 10 Sept. 2014
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 3960

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: